Narodowe czytanie w naszej szkole

W dniach 9-12 września 2024 r. uczniowie naszej szkoły wzięli udział w zorganizowanym przez nauczycieli języka polskiego Narodowym Czytaniu. Odczytano fragmenty Kordiana Juliusza Słowackiego.

Akcja została zainicjowana w 2012 i odbywa się pod honorowym patronatem Prezydenta RP, a jej nadrzędnym celem jest zachęcenie dzieci i młodzieży do czytania największych dzieł narodowych. Wydarzenie już od lat pomaga zwrócić uwagę na bogactwo polskiej literatury, zachęcając jednocześnie do samodzielnego czytania książek.

W tych samych dniach 9- 12 września na lekcjach Wiedzy o Polsce nauczyciel przedstawił uczniom rys historyczny akcji społecznej Narodowe Czytanie.

W klasach 7 i 8 oraz w klasach licealnych omówione zostały wydarzenia historyczne przedstawione w Kordianie Juliusza Słowackiego.

Juliusz Słowacki napisał Kordiana w Genewie w 1833 roku, aby przedstawić swoje poglądy na temat upadku powstania listopadowego i skrytykować mesjanistyczną postawę Mickiewicza, wobec narodu polskiego.

Utwór nawiązuje do powstania listopadowego i opisuje historię nieudanego spisku na życie cara Mikołaja I. Główny bohater, tytułowy Kordian, ze względu na wewnętrzną słabość nie jest w stanie dokonać zamachu i car uchodzi z życiem. Słowacki próbuje zrozumieć przyczyny klęski powstania oraz pokolenia powstańców.

Ocena powstania listopadowego w “Kordianie” Juliusza Słowackiego jest jednoznacznie negatywna.

Słowacki skrytykował przywódców za upadek powstania. Przyczynami niepowodzenia były konserwatywna polityka przywódców, tchórzostwo, skłonności do ugody i chęci uniknięcia czynnej walki,
Polemika Juliusza Słowackiego z Adamem Mickiewiczem w „Kordianie” dotyczy przede wszystkim roli poezji i jej roli w życiu narodu. Słowacki krytykuje poezję Mickiewicza, za to, że niesie pociechę, ale jednocześnie usypia wolę działania.