Historia Szkoły
Szkoła Polska im. Bohaterów Narwiku przy Ambasadzie RP w Oslo zajmuje szczególne miejsce wśród organizacji polonijnych i stowarzyszeń działających w Oslo.
Przez wiele lat funkcjonowała jako filia Szkolnego Punktu Konsultacyjnego w Sztokholmie i uczęszczały do niego dzieci pracowników polskich placówek dyplomatycznych w Norwegii oraz dzieci miejscowej Polonii.
Inauguracja pierwszego roku szkolnego 1993/1994 odbyła się 15 września 1993 roku.
Pierwszym Kierownikiem Filii był Tomasz Rogoziński, który powołany został formalnie na to stanowisko 1 września 1997 roku, gdyż wcześniej (przez dwa lata) pełnił tę funkcje społecznie.
W połowie 1997 roku nowym kierownikiem został Marek Szelewicki,a w 2000 roku Krzysztof Bugajewski.
Na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 listopada 1996 roku w sprawie zasad organizowania kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą zlikwidowana została Filia Szkolnego Punktu Konsultacyjnego przy Ambasadzie RP w Sztokholmie z siedzibą przy Ambasadzie RP w Oslo, a na jej miejsce powołano do życia Szkolny Punkt Konsultacyjny przy Ambasadzie RP w Oslo.
Szkolny Punkt Konsultacyjny przy Ambasadzie RP w Oslo powstał na mocy Decyzji Nr 37 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 września 1997 roku.
W uzasadnieniu powołania Szkolnego Punku Konsultacyjnego przy Ambasadzie RP w Oslo podano, że powołanie samodzielnego Szkolnego Punktu Konsultacyjnego przy Ambasadzie RP W Oslo jest zasadne ponieważ gdy zakładano filię uczęszczało do niej kilkunastu uczniów, którzy kształcili się w systemie korespondencyjnym zaś w chwili obecnej do placówki uczęszcza 30 uczniów.
Mimo dużych niedogodności spowodowanych umiejscowieniem filii i SPK w dwóch różnych krajach (Norwegia i Szwecja) egzaminy przeprowadzał Kierownik SPK w Sztokholmie. On też w ciągu roku szkolnego udawał się kilkakrotnie do Oslo w celu wypełnienia nadzoru pedagogicznego.
W 1997 roku do Filii SPK w Sztokholmie z siedzibą w Oslo uczęszczało 30 uczniów, którzy kształcili się w systemie uzupełniającym. Zespół wizytujący filię Szkolnego Punktu Konsultacyjnego w marcu 1997 roku stwierdził prawidłowe funkcjonowanie szkoły, dbałość o wyniki nauczania oraz uznał, że istnieje potrzeba przekształcenia filii w odrębny Szkolny Punkt Konsultacyjny, a powyższa zmiana organizacyjna nie pociągnie za sobą zwiększenia wydatków z budżetu Zespołu Szkół dla Dzieci Obywateli Polskich Czasowo Przebywających za Granicą w Warszawie.
Na mocy decyzji, która weszła w życie dnia 1 września 1997 roku struktura organizacyjna Punktu obejmowała klasy I-VIII szkoły podstawowej oraz I-IV Liceum Ogólnokształcącego.
Punkt realizował uzupełniający program nauczania, a zasady organizacji i pracy określał statut.
Reforma oświaty w 1999 roku wprowadziła nową strukturę organizacyjną w Szkolnym Punkcie Konsultacyjnym przy Ambasadzie RP w Oslo.
Na mocy Decyzji NR 64 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 marca 1999 roku ustalono nową strukturę organizacyjną z podziałem na:
-klasy I-VI szkoły podstawowej,
-klasy I-III gimnazjum,
-klasy I-III liceum ogólnokształcącego
Decyzja weszła w życie dnia 1 września 1999 roku.
W latach 2001-2007 szkołą kierował Romuald Iwanow, który był mgr prawa z wykształcenia i uczył historii, geografii i języka polskiego, a później historii i geografii.
W latach 2006-2007 Kierownikiem SPK przy Ambasadzie RP w Oslo była Grażyna Iwanow z wykształcenia magister bibliotekoznawstwa i informacji naukowej.
Od roku szkolnego 2008/2009 do chwili obecnej funkcje Kierownika pełni Katarzyna Słabowska-Wachowiak, która jest mgr historii z przygotowaniem pedagogicznym, nauczycielem dyplomowanym, menedżerem oświaty, pedagogiem specjalnym, nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, nauczycielem języka polskiego jako drugiego, nauczycielem lektorem i wychowawcą (nauczanie języka norweskiego, języka angielskiego, matematyki) w szkole norweskiej.
Katarzyna Słabowska-Wachowiak otrzymała za swoje wybitne osiągnięcia w pracy Medal Komisji Edukacji Narodowej (2020) przyznany przez Ministra Edukacji Narodowej Dariusza Piontkowskiego.
KAMPANIA PATRON SZKOŁY
Uchwałą Rady Pedagogicznej SPK przy Ambasadzie RP w Oslo z dnia 23.01 2018 r. oraz przy jednogłośnej akceptacji Rodziców w czasie spotkania Kierownika SPK z Zarządem Rady Rodziców SPK dnia 25.01 na Patrona Szkoły Polskiej przy Ambasadzie RP w Oslo wybrani zostali Bohaterowie Narwiku.
Kampania Patron szkoły oraz proponowane imię przyjęte zostało z wielkim zrozumieniem i gorącym poparciem w Wydziale Konsularnym oraz w Ambasadzie RP w Oslo.
Dowodem na to było przygotowanie przez Ambasadę RP w Oslo pisma popierającego skierowanego do Ministra Edukacji Narodowej oraz Dyrektora Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą w Warszawie.
Zadaniem naszej szkoły jako “ambasadora polskości” w Norwegii jest uświadamianie i umacnianie poczucia tożsamości narodowej wśród dzieci i młodzieży oraz kształtowanie postaw patriotycznych.
Nadając Szkole Polskiej przy Ambasadzie RP w Oslo imię Bohaterów Narwiku pragniemy złożyć hołd bohaterskim polskim żołnierzom, którzy walczyli o Narwik w 1940 roku i dzięki swojej niezłomnej odwadze przyczynili się do dużej wygranej, która przeszła do historii II wojny światowej oraz historii polskiego wojska.
Dnia 29.stycznia 2018 roku rozpoczęliśmy w naszej szkole Kampanię Patron szkoły, której celem była popularyzacja Bohaterów Narwiku.
W ramach tej kampanii odbywały się lekcje w każdej klasie mające na celu przybliżenie Bohaterskich Polaków biorących udział w bitwie o Narwik.
W 29.01 2018 rozpoczęliśmy również Konkurs na Logo szkoły.
Kampania zakończyła się 1.czerwca 2018 roku wielką uroczystością podsumowującą w trakcie której odbyło się również podsumowanie konkursu na:
- logo szkoły
- konkursu historycznego o Bohaterach Narwiku
- konkursu polonistycznego
- konkursu plastycznego.
Decyzją Ministra Edukacji Narodowej P. Anny Zalewskiej z kwietnia 2019 roku patronem szkoły zostali Bohaterowie Narwiku.
Od 1 września 2019 roku Szkolny Punkt Konsultacyjny przy Ambasadzie RP w Oslo stał się Szkołą Polską im. Bohaterów Narwiku przy Ambasadzie RP w Oslo.
Dnia 14.09 2019 roku odbyła się wielka uroczystość poświęcenia sztandaru szkoły i nadania szkole imienia.
Szkoła Polska im. Bohaterów Narwiku przy Ambasadzie RP w Oslo nie posiada własnego budynku. Pomieszczenia są wynajmowane na każdy rok szkolny od szkoły norweskiej.
W pomieszczeniu, gdzie mieści się biblioteka szkolna, oprócz voluminów przechowywane są wszystkie pomoce dydaktyczne, np.:
- atlasy, mapy geograficzne i historyczne oraz wszelkie plansze z języka polskiego oraz historii i geografii.
Siedzibą szkoły od 2005 roku jest Tøyen skole ulica Hagegate 19 w Oslo.
KADRA PEDAGOGICZNA
Grono pedagogiczne w roku szkolnym 2021/2022
- mgr Katarzyna Słabowska-Wachowiak
Kierownik Szkoły Polskiej im. Bohaterów Narwiku przy Ambasadzie RP w Oslo, nauczyciel Wiedzy o Polsce w klasach 4-8 i w klasach licealnych - mgr Iwona Prokop
Referent szkoły i nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej - mgr Danuta Sierakowski
nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej - mgr Olimpia Marta Perwejnis
nauczyciel języka polskiego - mgr Magdalena Kulig
nauczyciel języka polskiego - mgr Agnieszka Jedynak -Klimek (od 1.09 2021-30.11 2021 r.)
nauczyciel bibliotekarz
nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej - mgr Jolanta Filek
nauczyciel języka polskiego i Wiedzy o Polsce - nauczyciel bibliotekarz
- mgr Kamila Alcazar-Kamieniec (od 1. 12 2021 r.)
- nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej
OBRAZ PLACÓWKI I OFERTA EDUKACYJNA
Wszyscy uczniowie Szkoły Polskiej im. Bohaterów Narwiku przy Ambasadzie RP w Oslo uczęszczają do szkół norweskich, gdzie realizują podstawowy obowiązek szkolny.
Zajęcia odbywają się cztery razy w tygodniu (od poniedziałku do czwartku) po południu.
Nasi uczniowie uzupełniają swoją wiedzę w zakresie edukacji wczesnoszkolnej w klasach 1-3 szkoły podstawowej oraz języka polskiego i Wiedzy o Polsce w klasach 4-8 szkoły podstawowej oraz w klasach 1-4 liceum ogólnokształcącego.
Ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla Szkolnych Punktów Konsultacyjnych wyznacza Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą.
Organem prowadzącym Szkołę Polską im. Bohaterów Narwiku przy Ambasadzie RP w Oslo jest Minister Edukacji i Nauki w Polsce, nadzór pedagogiczny i administracyjny sprawuje Ośrodek Rozwoju Edukacji Polskiej za Granicą (ORPEG).
Nauczanie jest bezpłatne. Znaczną pomoc w wyposażeniu szkoły i organizowaniu szkolnych imprez stanowią środki pozabudżetowe gromadzone przez Radę Rodziców, Stowarzyszenie Przyjaciół Szkoły Polskiej w Norwegii oraz darowizny.
Zespół Szkoły Polskiej im. Bohaterów Narwiku przy Ambasadzie RP w Oslo składa się z wykwalifikowanej kadry pedagogicznej przygotowanej do takiej pracy z uczniem, która pozwala mu w ograniczonym wymiarze godzin na opanowanie wiedzy i umiejętności zawartych w ramach programowych.
W szkole podstawowej są: dwie klasy pierwsze, dwie klasy drugie, dwie klasy trzecie, dwie klasy czwarte, dwie klasy piąte, dwie klasy szóste, dwie klasy siódme, dwie klasy ósme.
Na poziomie liceum funkcjonuje jedna klasa 3 liceum i grupa wiekowa złożona z klasy pierwszej i drugiej liceum.
Szkoła postrzegana jest jako placówka przyjazna, bezpieczna i dbająca o ucznia.
Widoczna jest integracja społeczności szkolnej, współpraca i partnerstwo.
Nauczyciele wspólnie z rodzicami wspierają rozwój emocjonalny dzieci, rozbudzają w nich poczucie tożsamości narodowej i dokładają wszelkich starań na rzecz podtrzymywania tradycji narodowych i żywego kontaktu z językiem polskim.
ZADANIA SZKOŁY I WYNIKAJĄCE Z NICH CELE WYCHOWAWCZE
Szkoła Polska im. Bohaterów Narwiku Ambasadzie RP w Oslo stwarza jak najlepsze warunki do nauki w szkole przyjaznej, bezpiecznej i wspierającej rozwój ucznia.
Przygotowuje ucznia wracającego do kraju do podjęcia edukacji na 1,2 i 3 etapie kształcenia.
Kształtuje i rozwija u uczniów uczuciową oraz intelektualną więź z Polską.
Kształtuje kompetencje językowe i kulturowe.
Kształtuje szacunek dla własnego państwa oraz poczucie tożsamości narodowej.
Rozwija szacunek dla dobra wspólnego i postaw prospołecznych.
Przygotowuje uczniów do świadomego dokonywania wyborów i gotowości do autokreacji na drodze właściwego dla niego sukcesu.
Przygotowuje uczniów do świadomego, aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu publicznym.
Przekazuje uczniom wiedzę na temat współczesnej Polski.
Przygotowuje uczniów do efektywnego funkcjonowania w społeczeństwie wielokulturowym.
DZIAŁALNOŚĆ DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZA
W szkole odbywają się uroczystości, które na stałe zapisały się w kalendarzu szkolnym.
Są to:
Uroczystości klasowe:
- Polonijny Dzień Dwujęzyczności
- Narodowe Święto Niepodległości
- Mikołajki
- Wigilia klasowa
- Rodzinne kolędowanie
- Międzynarodowy Dzień Pamięci Ofiar Holocaustu
- Dzień Języka Ojczystego
- Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych
- Święta wielkanocne
- Dzień Polonii i Polaków za granicą
- Święto Konstytucji 3 maja
- Dzień Rodziny (czyli Dzień Dziecka, Dzień Mamy i Dzień Taty)
Konkursy poezji
- Spotkania z Poezją Bożonarodzeniową
- Majowe Spotkania z Poezją „Brzechwa dzieciom”
Konkursy wiedzy
- Konkurs Wiedzy o Polsce z okazji Święta Niepodległości
- Konkurs Wiedzy o Polsce z okazji Święta Konstytucji 3 maja
- Konkurs „Żołnierze Wyklęci”
- Konkurs „Legendy Polskie”
- Konkurs wiedzy o „Zwyczajach i Tradycjach Świąt Bożego Narodzenia”
- Konkurs wiedzy „Polskie pieśni patriotyczne”
- Konkurs Mistrz ortografii
- Konkurs Mistrz pięknego czytania
- Konkurs „ Być Polakiem”
Konkursy plastyczne
- Plakat o Polsce z okazji Święta Niepodległości
- Kotylion z okazji Święta Niepodległości
- Kartka świąteczna z okazji Świąt Bożego Narodzenia
- Stroik świąteczny z okazji Świąt Bożego Narodzenia
- Plakat z okazji Międzynarodowego Dnia Pamięci Ofiar Holocaustu
- Plakat z okazji Narodowego Dnia Pamięci Żołnierzy Wyklętych
- Kartka świąteczna z okazji Świąt Wielkanocnych
- Stroiki i ozdoby wielkanocne
- Plakat z okazji Święta flagi
- Plakat z okazji Konstytucji 3 maja
- Kotylion z okazji Konstytucji 3 maja
Warsztaty plastyczne
- Spotkania z archeologią polską
- Spotkania ze sztuką i malarstwem polskim (sylwetki najwybitniejszych polskich malarzy i ich dzieła)
- Polska sztuka ludowa (stroje i tańce ludowe)
Uroczystości szkolne
- Inauguracja roku szkolnego
- Polonijny Dzień Dwujęzyczności
- Pasowanie na ucznia klasy 1
- Szkolne obchody Święta Niepodległości
- Udział w projekcie MEiN „Szkoła do hymnu”
- Udział w projekcie MEiN”Razem na święta”
- Międzynarodowy Dzień Pamięci Ofiar Holocaustu
- Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych
- Dzień Polonii i Polaków za granicą
- Święto Flagi
- Szkolne obchody Święta Konstytucji 3 maja
- Pożegnanie absolwentów (uczniów szkoły podstawowej liceum)
- Uroczyste zakończenie roku szkolnego
WSPÓŁPRACA ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM
Szkoła Polska im. Bohaterów Narwiku przy Ambasadzie RP w Oslo współpracuje z Polskim Harcerstwem w Norwegii.
Nasi uczniowie należą do;
- Polskiej Gromady Zuchowej „Wiewiórki” dla dzieci w wieku 6-9 lat
- Polskiej Drużyny Harcerskiej „Łosie” im. Jana Rodowicza „Anody” dla dzieci w wieku 11-16 lat
- Polskiej Drużyny Harcerskiej „Feniksy” dla dzieci w wieku 10-13 lat
Drużynowa: phm. Marta Radwańska
Szkoła w Oslo współpracuje też Stowarzyszeniem Przyjaciół Szkoły Polskiej w Norwegii, Ambasadą RP w Oslo, Wydziałem Konsularnym RP w Oslo, Szkołą Sobotnią im. Jana Pawła II W Oslo i innymi szkołami polskimi w Norwegii.
WYJĄTKOWE WIZYTY
W maju roku 2016 Oslo odwiedziła para prezydencka Andrzej i Agata Duda.
Główne uroczystości odbywały się w Ambasadzie RP w Oslo oraz przed Pałacem Królewskim w Oslo. Wielu uczniów i rodziców uczestniczyło w powitaniu pary prezydenckiej.
We wrześniu 2016 naszą szkołę odwiedzali również goście Ambasady RP w Oslo; posłowie i senatorowie z Polski.
Wizyta Rzecznika Praw Dziecka Ministra Mikołaja Pawlaka 1.09 2019 r.
Z okazji nadania szkole imienia dnia 14.09 2019 r. szkołę odwiedził przedstawiciel 21 Brygady Strzelców Podhalańskich ppłk Rafał Iwanek.
WYJĄTKOWE UROCZYSTOŚCI I IMPREZY SZKOLNE W ROKU SZKOLNYM 2021-2022
Obchody szkolne z okazji Polonijnego Dnia Dwujęzyczności”
Udział szkoły w uroczystościach z okazji 1 Listopada organizowanych przez Ambasadę RP w Oslo na cmentarzu Vestre Gravlund w Oslo
Obchody Święta Niepodległości 11 listopada
Udział szkoły w uroczystościach z okazji 11 Listopada na cmentarzu Vestre Gravlund w Oslo
Udział szkoły w projekcie Ministerstwa Edukacji i Nauki „Szkoła do hymnu”
Pasowanie na ucznia klasy 1
Udział szkoły w projekcie Ministerstwa Edukacji i Nauki „Razem na Święta”
Pokaz talentów, kiermasze z okazji świąt Bożego Narodzenia
OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW
W każdym roku szkolnym szkoła bierze czynny udział w Konkursie Być Polakiem, Olimpiadzie z historii Polski.
W roku szkolny 2015/ 2016 trzy uczennice szkoły podstawowej zostały laureatkami
Konkursu „Być Polakiem” .
Główne uroczystości odbywały się na Zamku Królewskim w Warszawie.
W roku szkolnym 2021/2022 troje uczniów zgłoszonych zostało do Olimpiady Historii (opiekun P. Katarzyna Słabowska-Wachowiak).
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA PRZEPROWADZONA PRZEZ WIZYTATORÓW DO SPRAW EWALUACJI W DNIACH 05.04 -07.04 2016 R.
W trakcie ewaluacji badano kilka obszarów umożliwiających opisanie działań szkoły w zakresie wymagań:
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się,
Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej,
Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych,
Rodzice są partnerami szkoły lub placówki.
Wyniki ewaluacji dowodzą, że w szkole procesy edukacyjne są zorganizowane adekwatnie do potrzeb uczniów, skutecznie motywują i wspierają uczniów w ich rozwoju. Działania nauczycieli tworzą atmosferę sprzyjającą uczeniu się.
Powszechność i użyteczność stosowania różnych form i metod pracy oraz wzajemna współpraca wszystkich nauczycieli stwarza możliwość uczniom powiązania różnych dziedzin wiedzy. Powszechna jest wśród uczniów znajomość celów uczenia się i stawianych wobec nich oczekiwań.
Procesy edukacyjne w szkole są zaplanowane i dostosowane do wieku uczniów oraz poziomu edukacyjnego, a tym samym służą rozwojowi uczniów.
Nauczyciele stosują różne metody i formy pracy mając na uwadze dostosowanie ich do potrzeb uczniów.
Nauczyciele podejmują działania odnośnie udzielania pomocy w nauce i planowania indywidualnego rozwoju ucznia.
Informacja zwrotna i ocenianie jest użyteczne i służy rozwojowi uczniów.
Powszechne są działania nauczycieli motywujące uczniów do aktywności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności.
Działania te tworzą atmosferę sprzyjającą uczeniu się.
Nauczycieli organizują proces edukacyjny w sposób umożliwiający uczniom powiązanie różnych dziedzin wiedzy i jej wykorzystanie w celu ułatwienia funkcjonowania w społeczności lokalnej
NAPISALI O NAS
http://www.katolsk.no/nyheter/2018/11/100-lecie-odzyskania-niepodleglosci-w-bergen-i-w-oslo-1
https://www.katolsk.no/nyheter/2019/05/3-maja-w-szkolnym-punkcie-konsultacyjnym-przy-ambasadzie-rp-w
https://www.orpeg.pl/witamy-pierwszakow-szkola-polska-w-oslo/
https://www.katolsk.no/nyheter/2019/09/nadanie-imienia-szkole-polskiej-im-bohaterow-narwiku-w-oslo-