Obecnie w SPL w Oslo uczy się ok. 300 uczniów. Wszyscy równolegle uczęszczają do szkół norweskich, gdzie realizują podstawowy obowiązek szkolny.
W SPL zajęcia odbywają się cztery razy w tygodniu (od poniedziałku do czwartku) po południu.
Nasi uczniowie uzupełniają swoją wiedzę w zakresie edukacji wczesnoszkolnej w klasach 1-3 szkoły podstawowej oraz języka polskiego i Wiedzy o Polsce w klasach 4-6 szkoły podstawowej, 1-3 gimnazjum oraz w klasach 1-3 liceum.
Ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla Szkolnych Punktów Konsultacyjnych wyznacza Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą.
Organem prowadzącym SPL w Oslo jest Minister Edukacji Narodowej w Polsce, nadzór pedagogiczny i administracyjny sprawuje Ośrodek Rozwoju Edukacji Polskiej za Granicą (ORPEG). Nauczanie jest bezpłatne. Znaczną pomoc w wyposażeniu szkoły i organizowaniu szkolnych imprez stanowią środki pozabudżetowe gromadzone przez Radę Rodziców, Stowarzyszenie Przyjaciół Szkoły Polskiej w Norwegii oraz darowizny.
Zespół SPL w Oslo składa się z wykwalifikowanej kadry pedagogicznej przygotowanej do takiej pracy z uczniem, która pozwala mu w ograniczonym wymiarze godzin na opanowanie wiedzy i umiejętności zawartych w ramach programowych SPL w Oslo.
Zadania szkoły i wynikające z nich cele wychowawcze
- Stworzenie jak najlepszych warunków do nauki w szkole przyjaznej, bezpiecznej i wspierającej rozwój ucznia,04
- Przygotowanie ucznia wracającego do kraju do podjęcia edukacji na 1,2 i 3 etapie kształcenia,
- Kształtowanie i rozwijanie u uczniów uczuciowej oraz intelektualnej więzi z Polską,
- Kształtowanie kompetencji językowych i kulturowych,
- Kształtowanie szacunku dla własnego państwa oraz poczucia tożsamości narodowej,
- Rozwijanie szacunku dla dobra wspólnego i postaw prospołecznych,
- Wychowanie dziecka świadomego dokonywanych wyborów i gotowego do autokreacji na drodze właściwego dla niego sukcesu,
- Przygotowanie uczniów do świadomego, aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w życiu publicznym, przekazywanie uczniom wiedzy na temat współczesnej Polski,
- Przygotowanie do efektywnego funkcjonowania w społeczeństwie wielokulturowym.
Zasady współpracy z rodzicami
- Uznajemy spójność działań szkoły, domu oraz innych instytucji, których celem jest dobro dziecka.
- Rodzice są zapoznawani z zasadami systemu oceniania szkolnego opartego na jakości, jawności kryteriów i efektywności.
- Rodzice i nauczyciele powinni współdziałać w realizacji programu wychowawczego.
- Rodzice są w miarę możliwości informowani o postępach i frekwencji uczniów (zwłaszcza w sytuacji wymagającej szybkiego działania).
- Klasyfikacja odbywa się dwa razy w roku – w styczniu i czerwcu.
- Na zakończenie roku uczeń otrzymuje świadectwo z ocenami według skali Ministerstwa Edukacji Narodowej, na druku zatwierdzonym przez organ prowadzący.
- Na terenie szkoły mogą się odbywać za zgodą kierownika dodatkowe zajęcia oraz imprezy organizowane przez rodziców dla dzieci.
- Rodzice mogą uczestniczyć w imprezach, wycieczkach, uroczystościach, festynach i innych przedsięwzięciach wychowawczych.
- W trakcie uczestnictwa obowiązują rodziców wszelkie zasady „zachowania wychowującego”,
- W SPL działa reprezentacja ogółu rodziców, zwana Radą Rodziców, której zasady działania określa Statut SPL oraz regulamin działalności Rady Rodziców.
Zasady przyjęć do szkoły
- Uczniowie realizują podstawowy obowiązek szkolny w szkołach kraju pobytu i zobowiązani są przedstawić zaświadczenie o uczęszczaniu do szkoły obcej w momencie zapisu do SPL Oslo lub w sytuacjach uzasadnionych w terminie ustalonym przez kierownika szkoły,
- Podstawą przyjęcia do SPL w Oslo jest świadectwo ze szkoły w Polsce lub rozmowa klasyfikacyjna,
- Zapisy odbywają się od maja do końca roku szkolnego poprzedzającego rozpoczęcie nauki. W uzasadnionych przypadkach zapisu można dokonać jeszcze w trakcie pierwszych dwóch tygodni nauki w miarę wolnych miejsc.
- W przypadku przyjazdu dziecka z Polski w trakcie roku szkolnego możliwe jest zapisanie do SPL w Oslo w innym niż podany terminie.
- Rodzice (prawni opiekunowie) przy zapisie zobowiązani są podać nr PESEL dziecka, przedstawić dokumenty tożsamości swoje i dziecka, zameldowanie oraz wypełnić formularz zapisu.
Przykłady działalności dydaktyczno-wychowawczej
Uroczystosci klasowe:
- Dzień Chłopaka
- Andrzejki
- Mikołajki
- Wigilia klasowa
- Bal karnawałowy
- Dzień Dziecka
- Dzień Matki
- Dzień Ojca
- Dzień Rodziny
Konkursy poezji
- Spotkania z Poezją Bożonarodzeniową
- Majowe Spotkania z Poezją „Brzechwa dzieciom”
Konkursy wiedzy
- Konkurs Wiedzy o Polsce z okazji Święta Niepodległości
- Konkurs Wiedzy o Polsce z okazji Święta Konstytucji 3 maja
- Konkurs „Legendy Polskie”
- Konkurs wiedzy o „Zwyczajach i Tradycjach Świąt Bożego Narodzenia”
- Konkurs wiedzy „Mity greckie”
- Konkurs wiedzy „Polskie pieśni patriotyczne”
- Konkurs Mistrz ortografii
- Konkurs Mistrz pięknego czytania
Konkursy plastyczne
- Plakat o Polsce
- Kotylion z okazji Święta Niepodległości
- Kartka świąteczna z okazji Świąt Bożego Narodzenia
- Stroik świąteczny z okazji Świąt Bożego Narodzenia
- Strój mikołajkowy
- Stroiki i ozdoby wielkanocne
Warsztaty plastyczne
- Spotkania z archeologią polską
- Spotkania ze sztuką i malarstwem polskim (sylwetki najwybitniejszych polskich malarzy i ich dzieła)
- Polska sztuka ludowa (stroje i tańce ludowe)
Uroczystości szkolne
- Inauguracja roku szkolnego
- Pasowanie na ucznia klasy 1
- Szkolne obchody Święta Niepodległości
- Szkolne obchody Święta Konstytucji 3 maja
- Pożegnanie absolwentow (uczniów klasy 6 szkoły podstawowej, 3 klasy gimnazjum i 3 klasy liceum)
- Uroczyste zakończenie roku szkolnego